ღ معارف مهدویت ღ
السلام علیک یا داعی الله و ربانی آیاته

بخش های دیگر

فتوبلاگ من
پرسش و پاسخ
یادداشت بازدیدکنندگان
گالری وبلاگ

صفحات وبلاگ

واسطه فيض

نظرسنجی

نظرتون درباره اين وبلاگ
عالي
خوب
متوسط
ضعيف



جستجو

دوستان من

آرامش در پرتو زیارت آل یاسین (1)
قنبرعلی آل بویه

اشاره


 گاه چنان از دین تصویرمی شود که گویی دینداری به معنای زندگی با سختی، تحمل ناراحتی‌ها، سپران روزهای عمر با خمودی و کسلی است و هر چه نشاط و آرامش و زیبایی است در هم سوگند شدن با دنیا و مظاهر آن است؛ اما آیا آرامش مفهومی است که از دنیاخواهی و رفاه‌طلبی ریشه می‌گیرد یا مفهومی برخاسته از روح ایمان است؟ آن چه در این نوشتار به صورت گذرا در پی آنیم این است که در رواق انس با فرازهایی از زیارت آل یس و تأمل در برخی فرازها به آرامش برسیم.

 

نگرانی از راه

السلام علیک یا داعی الله و ربانی آیاته...



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و پنجم مهر 1393 توسط

امام مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در غدير
محمد باقر انصاريان

در خطبۀ غدير(سخنراني پيامبر  صلي الله عليه و آله و سلم در معرفي امام علي عليه السلام) به حضرت بقية الله الأعظم، توجه خاصي شده است.

خبر دادن از مهدي موعود براي آن مردمي كه قبول ولايت امير المؤمنين عليه السلام برايشان سنگين بود، بيانگر آينده نگري اسلام و برنامة بلندمدت دين الهي براي مسلمين است. اگرچه برخي با آنکه آن روز با علي بن ابي طالب عليه السلام بيعت کردند؛ پيمان شکسنتد . ولي حقايق در طول زمان براي نسل‌ها روشن گشت، و از‌ آنجا كه كارها به دست خداوند است، روزي امر اهل بيت عليهم السلام ظاهر خواهد شد. آن روز، جهان به دست جانشينان واقعي پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم سپرده مي‌شود و انتقام آنچه در طول قرنها بر ايشان رفته است، گرفته خواهد شد.

لازم به ذكر است كه اعلام اين مطالب در غدير، يك پيشگويي و اِخبار از غيب نيز به شمار مي‌آيد.

در خطبۀ غدير، 25 جمله دربارة حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف  آمده است كه آنها را تحت 6 عنوان مي‌توان خلاصه كرد:

الف: بشارت به آمدن او: پيامبر اکرم صلي الله عليه و آله و سلم در اين باره مي‌فرمايد: «او كسي است كه همة پيشينيان به آمدن او بشارت داده‌اند.»[1]

ب: خاتميت او: يعني امامت در امامان تعيين شده، اتصال دارد و منقطع نمي­گردد تا زماني که به دست خاتم و آخرين آنان كه حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف  است، برسد.

ج: مقام و منزلت او: در اين باره دو جهت ذكر شده است:

1. فضائل و مناقب او:

- او «انتخاب شدة خداوند» و «هدايت يافته» و «كمك شده» است.

- نور از جانب خداوند در او قرار داده شده و نوري نيست مگر با او، و حقي نيست جز با او.

2. مقام و شأن اجتماعي او:

- او ولي خدا در زمين و حكم كنندة خدا در ميان خلق است.

- كارها به او سپرده شده و او امين خداوند بر سِرّ و آشكار الهي است.

- او ياري كنندة دين خدا است.

- او هر صاحب فضلي را به قدر فضلش و هر صاحب جهلي را به قدر جهلش نشانه مي‌دهد.

د: علم او: اين مسأله را نيز از دو بعد مي­توان در خطبۀ غدير به دست آورد:

1. او وارث هر علمي است و علمش به همه چيز احاطه دارد.

2. علم او به درياي عميق علم الهي اتصال دارد.

هـ : قيام او: در دو مورد از خطبة غدير، كلمة «القائم المهدي» بكار رفته و بعد از آن به قدرت مطلقه و تمام عيار حضرت بقية الله الأعظم ـ ارواحنا فداه ـ اشاره شده كه از جانب الهي به او عطا گرديده است و هيچ قدرتي طاقت برابري با او را ندارد.

اين موضوع از سه جنبه مطرح شده است:

1. كسي بر او غالب يا عليه او كمك نمي شود و او همۀ قلعه‌هاي محكم را فتح مي‌كند.

2. او بر همۀ اديان و بر همۀ گروه‌هاي شرك غالب مي‌شود و آنان را هدايت مي‌كند و يا (متعصبان را) نابود مي­کند.

3. خداوند همة آبادي‌ها و شهرهاي جهان را تحت تصرف حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف  در مي‌آورد.

و: انتقام او: در قسمتي از خطبة غدير به اين مسأله تصريح شده است که اگر چه حق اهل بيت عليهم السلام و شيعيانشان در طول تاريخ توسط ظالمين پايمال شده است، ولي منتقمي خواهد آمد و گذشته از عذاب اُخروي، در همين جهان دل دوستان را با گرفتن انتقام از دشمنان، مسرور خواهد كرد. اين نكته در قالب سه جمله آمده است:

1. او حق خداوند و هر حق را كه به اهل بيت عليهم السلام مرتبط شود، خواهد گرفت.

2. او انتقام هر خون به ناحق ريختۀ اولياء خدا را خواهد گرفت.

3. او از تمام ظالمان عالم، انتقام خواهد گرفت.

در بخش ششم خطبه نيز سه موضوع ذكر شده است:

1. نورانيت ونسل نوراني حضرت: آنجا كه مي‌فرمايد: «نور از طرف خداوند در من، و سپس در علي عليه السلام و نسل او تا مهدي قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف  قرار داده شده است».

2. گرفتن حقوق اهل بيت به دست حضرت، آنجا كه مي‌فرمايد: «مهدي، حق خداوند و هر حقّي را كه براي ماست خواهد گرفت».

3. اختيار مطلق زمين به دست حضرت، آنجا كه مي‌فرمايد: «هيچ سرزمين آبادي نيست مگر آنكه خداوند تا روز قيامت اهل آن را به خاطر تكذيبشان هلاك مي‌كند، و آن را در اختيار حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف  قرار مي‌دهد».

در بخش هشتم خطبه سه موضوع ديگر ذكر شده است:

1. خاتميت آن حضرت، آنجا كه مي‌فرمايد: «خاتم امامان مهدي قائم عجل الله تعالي فرجه الشريف ، از ما است».

2. غلبة او بر همة اديان، آنجا كه مي‌فرمايد: «اوست غالب بر أديان، منتقم از ظالمين فاتح قلعه ها، غالب بر مشركين، منتقم خونهاي به ناحق ريخته، كمك كنندة دين خدا، سرچشمه گرفته از دريايي عميق، نشانه دهنده به افراد در حد خودشان، وارث علوم محكم كنندة آيات الهي».

3. بشارت به او، آنجا كه مي‌فرمايد: «اوست كه كارها به دست او سپرده شده و گذشتگان به او بشارت داده‌اند، و او ست حجت باقي خداوند، و وليِّ او در زمين و امانتدار او بر سرّ و آشكار».



[1]. خطبه غدير؛ احتجاج طبرسي،ج1،ص66 .

برگرفته از مجله امان


نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و یکم مهر 1393 توسط

حجت الاسلام و المسلمين قرائتي

در سوره مائده آيه 3  دو مطلب جداي از يکديگر بيان شده است، يک مطلب مربوط به تحريم گوشت‌هاي حرام، مگر در موارد اضطرار مي‌باشد و مطلب ديگر درباره کامل شدن دين و يأس کفّار است و اين قسمت کاملاً مستقل مي‌باشد، به چند دليل:

الف) يأس و نااميدي کفار از دين، به خوردن گوشت مردار يا نخوردن آن ارتباطي ندارد.

ب) رواياتي که از شيعه و سنّي در شأن نزول آيه آمده، در مقام بيان جمله «اليوم يئس الذين کفروا» و «اليوم اکملت لکم دينکم» است، نه مربوط به جملات قبل و بعد آن، که درباره احکام مردار است.

ج) طبق روايات شيعه و سنّي، اين قسمت از آيه: «اليوم اکملت...» پس از نصب علي‌بن ابي‌طالب عليه السلام به امامت در غدير خم نازل شده است.

د) بدون در نظر گرفتن دلائل نقلي، تحليل عقلي نيز مطالب بالا را تأييد مي‌کند، چون چهار ويژگي مهم براي آن روز بيان شده است: 1. روز يأس کافران 2. روز کامل شدن دين 3. روز اتمام نعمت الهي بر مردم 4. روزي که اسلام به عنوان «دين» و يک مذهب کامل، مورد پسند خدا قرار گرفته است.

حال اگر وقايع روزهاي تاريخ اسلام را بررسي کنيم، هيچ روز مهمي مانند بعثت، هجرت، فتح مکه، پيروزي در جنگ‌ها و ... با همه ارزش‌هايي که داشته‌اند، شامل اين چهار صفت مهم مطرح شده در اين آيه نيستند. حتي حجة الوداع هم به اين اهميّت نيست، چون حج، جزئي از دين است نه همه دين...



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه هجدهم مهر 1393 توسط

امیر مؤمنان على(علیه السلام) مى فرمایند:
«منتظر فرج باشید و از گشایش الهى مأیوس نگردید،
به درستى كه محبوب ترین اعمال نزد خداى عزوجل
انتظار فرج است».
( بحار الانوار ج 52، ص 123، ح 7)


نوشته شده در تاريخ سه شنبه پانزدهم مهر 1393 توسط

یک نخ از جامه احرام تو ما را کافیست

نه که ما را همه خلق جهان را کافیست

پسر حضرت نرگس به جمالت نازم

گوهر مهر تو ما را ،به دو دنیا کافیست

در منی یا به حرم یا عرفات یا مشعر

لحظه ای یاد کنی از من شیدا کافیست

گر تو راضی شوی از من،همه روزم عرفه است

نامه ای گر شود از سوی تو امضا کافیست

 


نوشته شده در تاريخ شنبه دوازدهم مهر 1393 توسط

ای امیر عرفه بی تو صفا نیست که نیست

بی تو در آن عرفه عشق و وفا نیست که نیست

ای امیر عرفه یوسف زهرا مهدی

حاجتی غیر ظهورت به خدا نیست که نیست


نوشته شده در تاريخ شنبه دوازدهم مهر 1393 توسط

سلوکی از عرفه تا محرم

 با هم همسفر شويم در روزی  که سالار شهیدان در آن روز عشق را زمزمه کرد و در منشور عشق با خدایش، به عالمیان، معرفت حق هدیه نمود. آری! عرفه را می‌گویم: روز شناخت! داستان سرکردگی عاشق از آنجا شروع می‌شود. آغازی است با خود. با من در این سفر همگام و همسفر شو تا با هم مرور کنیم. در لحظات معرفتی، سخت گوش بدار. صدای دعای حسین(ع) از کربلا می‌آید. آنجا که تو را با خویشتن خویش آشنا می‌کند تمامی ابعاد وجودت را به تصویر می‌کشد و تو را به «أنتم الفقراء الی الله، می‌رساند و عظمت و شکوه معشوق را به تو می‌نمایاند. عاجزانه نوا می‌کند: «أنا الذی...» و خود را به حق معرفی کرد و عاشقانه ترنم می‌کند: «أنت الذی...» و خود را به حق معرفی کرده و عاشقانه ترنم می‌کند: «أنا الذی...». به قدری در وصف محبوب می‌سراید که نفس را در تو حبس کرده، تو را به سجده می‌افکند. اینجاست که پرودگارت را با عنوان «یا رب الحسین» صدا می‌کنی و او را به «عزیز زهرا»، «حسین فاطمه» سوگند می‌دهی که جرعه نوش معرفتش شدی....



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ جمعه یازدهم مهر 1393 توسط
 خط قرمز معرفت!
دکتر محمد صابر جعفری

«اللهم ارزقنا توفیق الطاعة و بُعد المعصیة و عرفان الحرمة و...».[1]

دعایی که امام عصر(عج) می‌نماید، دعا به شناخت خط قرمزها و حریم‌ها و حرام‌هاست؛ کجا باید وارد شد و کجا نباید وارد شد. چه باید گفت و چه نباید گفت.

فهم این حریم‌ها و حرمت‌ها و مرزها یک مسأله ضروری و حیاتی است و لذا امام آن را به عنوان یک دعا و یک رزق معنوی از خدا می‌خواهند و به ما می‌آموزند.

درباره علم، دوگونه عرفان و شناخت حرمت، معنا می‌یابد. یکی علم ضروری و هم شناخت مرزها و حدودها و حریم‌هاست و این، در هر حوزه و هر مسیری معنا دارد.

دیگر، شناخت حریم و مرزهای خود علم است، چه حوزه‌هایی، حوزه ممنوع ورود علم است و علم نباید به آن وارد گردد...

ادامه مطلب قابل توجه است...



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه سوم مهر 1393 توسط
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}