ღ معارف مهدویت ღ
السلام علیک یا داعی الله و ربانی آیاته

بخش های دیگر

فتوبلاگ من
پرسش و پاسخ
یادداشت بازدیدکنندگان
گالری وبلاگ

صفحات وبلاگ

واسطه فيض

نظرسنجی

نظرتون درباره اين وبلاگ
عالي
خوب
متوسط
ضعيف



جستجو

دوستان من

پدیدآورنده: رحيم لطيفي

چكيده

سخن گفتن از مهدويت، بدون توجه به جايگاه و تاريخ امامت، ناتمام است و سخن گفتن از امام و امامت، بدون توجه به مهم‌ترين شاخصة آن (ولايت) ناتمام است؛ بنابر اين، بازخواني مباني انديشة مهدويت، بايد از امام‌شناسي و ولايت‌شناسي آغاز شود.

  نوشتار حاضر، طي هفت فصل به تقرير اين مهم پرداخته است؛ معرفي امام و جايگاه آن، واژه و اصطلاح‌شناسي ولايت، ماهيت ولايت، ولايت تكويني وتشريعي، و مصاديق ولي، بيان شده و سپس به نقد و بررسي ديد گاه‌هاي افراطي وتفريطي دربارة امام‌باوري پرداخته و خاطر نشان شده است اعتقاد به ولايت امامان، با عقيدة به تفويض و غلوّ فاصلة بسياري دارد.

  در ادامه، مبنا و اساس تصرفات تكويني وليّ خدا با استفاده از قواعد هستي‌شناسي فلسفي تبيين شده و سپس اثبات ولايت از منظر متون ديني (قرآن و روايات) و در خاتمه مهم‌ترين ويژگي‌هاي ولايت بيان شده است.

  كليد واژه‌ها: امام، امامت، وليّ، ولايت، ولايت تكويني و تشريعي، مهدي و مهدويّت.

http://mahdi313.org/page.php?page=showarticles&cat=75&id=2&office=markaz


نوشته شده در تاريخ دوشنبه یازدهم خرداد 1394 توسط

پدیدآورنده: محسن قنبريان

چكيده
استراتژي به معناي بسيج همه امكانات و تغيير دادن شرايط در جهت مناسب براي رسيدن به يك هدف اساسي است. بين قريب به دو هزار روايت، درباره آخر الزمان، رواياتي وجود دارد كه براي چنين غايتي بيان شده‌اند. سيره استراتژي سازي نيز توسط پيامبران و امامان در قرآن و سنت به خوبي برملا شده است؛ ولي درك استراتژيك از اين اخبار، دو پيش نياز دارد.
  اول، نيازهاي فكري فرهنگي مثل جمع بين اعتقاد به تقدير علمي و عيني خداوند با زمينه‌سازي براي مواجهه با فردا يا درك فلسفه تاريخي از ظهور و ناگهاني و اعجازي نديدن آن و هم ترويج معناي استراتژيك انتظار مقابل انتظار شعري و فردي.
  دوم، نيازهاي متولوژيك و استنباطي است. براي استراتژي سازي، اول نياز است مختصات ظهور را كشف كنيم و دوم بر اساس آن، با متد درست، خلق استراتژي كنيم.
  از اين رو تنظيم چارچوبه‌اي كلامي ـ تفسيري براي گردآوري اخبار آخرالزمان و هم چارچوبه‌اي درست براي داوري درباره اين اخبار نيازهاي جدي است كه به برخي اشاره مي‌شود. با طي اين دو گام، مي‌توانيم نمايي درست از مختصات متفاوت آخر الزمان و ظهور به دست آوريم كه با توجه به امكانات مي‌توانيم بر اساس آن‌ها دست به خلق استراتژي بزنيم. استراتژي‌ها خود دو قسمند: قسمي كه پاسخگوي نياز امروز هم هستند و قسمي كه فقط فردا نگرند.
  درك واضح از مختصات فردا به علاوه اطلاع از امكانات و موقعيت بالقوه و بالفعل در كنار لحاظ علائم و نشانه‌هاي نصب شده در اخبار نشانه گذار از وضع موجود تا مطلوب به علاوه ضوابط شريعت چارچوبه خلق استراتژي‌ها هستند.
  تدارك و شيوع استراتژي مناسب، قطعا از مصاديق زمينه‌سازي و تعجيل ظهور ولي مطلق خداوند خواهد بود.
  كليد واژه‌ها: استراتژي، فرج، انتظار، مختصات ظهور و اخبار نشان‌گذار.

http://mahdi313.org/page.php?page=showarticles&cat=75&id=5&office=markaz


نوشته شده در تاريخ دوشنبه یازدهم خرداد 1394 توسط

پدیدآورنده: حسين الهي نژاد

چكيده
با نگرش عقلي، فطري و تاريخي، بشر براي پيشبرد زندگي ورسيدن به هدف‌هاي اجتماعي، به تشكيل جامعه نياز دارد؛ يعني طبق داده‌هاي عقلي، فطري و تاريخي، زندگي بشر بدون تشكيل جامعه، سامان نمي‌يابد. از جمله عواملي كه در ساماندهي جامعه به سوي مقصود و هدف، تأثيرگذار مي‌باشد، مقوله اتحاد و همبستگي است؛ چنان‌كه در اين زمينه از اميرمؤمنان، علي(ع) چنين نقل شده است:
  امت‌هاي پيشين مادامي كه با هم يد واحد بودند، همواره در حال پيشرفت و شكوفايي بوده و به عزت و اقتدار و خلاقيت و وراثت زمين نايل گشته، رهبر و زمامدار جهانيان بودند و از آن هنگام كه خدا را فراموش كرده و به ماديگري روي آورده، دچار خود برتربيني و تعصبات قومي و فرقه‌اي و تشتت و پراكندگي شدند و با هم به نبرد پرداختند، خداوند لباس كرامت و عزت و خلاقيت را از تنشان بيرون آورد و خير و بركت و وفور نعمت را از آنان سلب نموده و به ذلّت و استعمار مبتلا كرده است.1
  پس جايگاه اتحاد و همبستگي در جهت‌دهي جامعه به سوي پيشرفت و تعالي، جايگاه مهم و خطيري است. هرچه اتحاد ميان مردم بيشتر باشد، حركت مردم به  سوي جامعه مطلوب سرعت بيشتري مي‌يابد. اتحاد، در بسترها و زمينه‌هاي گوناگوني قابل توجيه است؛ زيرا گاهي براساس باورها شكل مي‌گيرد و گاهي بر مليت و نژاد قابل پي‌گيري است و زماني وطن و جغرافيا اين نقش را ايفا كرده و مردم را به سوي اتحاد و همدلي حركت مي‌دهند.
  پس اتحاد داراي بسترهاي مختلفي است كه با رويكردهاي اعتقادي، اجتماعي، نژادي، جغرافيايي و... توجيه مي‌شود. باورداشت مهدويّت كه مورد قبول همه گروه‌هاي اسلامي بوده و از باورهاي اصيل و مهم آن‌ها به شمار مي‌آيد، سوژه مناسب و مهمي براي ايجاد اتحاد ميان مسلمانان و جوامع اسلامي مي‌باشد.
  كليد واژه‌ها: هم‌گرايي، اتحاد و همبستگي، باورداشت مهدويّت، باور مندان به مهدويت.

http://mahdi313.org/page.php?page=showarticles&cat=75&id=1&office=markaz


نوشته شده در تاريخ دوشنبه یازدهم خرداد 1394 توسط

پدیدآورنده: حامد پوررستمي

چكيده
توسعه و تعميق روزافزون بيداري عمومي، پديده اي است كه افزون بر ظهور خارجي آن، با نظريه رشد و تكامل بشر در گستره زمان، هم آوايي دارد. حسب تحليل نويسنده، اين بيداري به معناي افزايش فهم و به ستوه آمدگي جهانيان نسبت به ظلم موجود بوده و از اين روخود زمينه سازي بزرگ براي ظهور منجي عدل گستر قلمداد است. در آموزه‌هاي رضوي رمز و راز اين بيداري و به ستوه آمدگي را مي‌توان در دو پديده شوم 1)تعبيد (بردگي و بندگي) و 2) تبعيد (ارزش‌ها و ارزشي‌ها) دنبال نمود.
((تعبيد)) خود داراي دو بعد فردي و اجتماعي است كه در بعد فردي، شيطان و نفس، فرد را به تعبيد برده و در بعد اجتماعي، طواغيت و حكومت‌هاي خودكامه، جامعه را به تعبيد مي‌كشانند. در تبعيد نيز دو حيث تبعيد ارزشي‌ها و ارزش‌ها وجود دارد كه اولي به معناي آزار آزاديخواهان عالم و منصفان ظلم ستيز است و دومي به معناي رخت بربستن عدالت به عنوان نماد، عصاره و منشاء ارزش‌ها و نيكي‌هاي ديگر مي‌باشد و اين همه موجبات بيداري و قيام عمومي را نسبت به بايسته‌هاي ارزشي و هنجاري سبب مي‌شود. به باور نويسنده، اين تازيانه دو ظلم تعبيد و تبعيداست كه پشت بشري را سرخ كرده و به درد آورده و امروز نماد اين درد بيدارگر، قيام‌ها و اعتراضات عمومي در منطقه و فرامنطقه است كه خود، فصلي نوين از رونمايي فهم و خرد بشريت و بذري از بيداري است كه ميوه شيرين آن زمينه سازي نهايي براي ظهور منجي خواهد بود.
كليدواژه‌ها: مهدويت،بيداري، زمينه سازي، تعبيد، تبعيد، امام رضا عليه السلام.

http://mahdi313.org/page.php?page=showarticles&cat=75&id=6&office=markaz


نوشته شده در تاريخ دوشنبه یازدهم خرداد 1394 توسط

پدیدآورنده: حسن عبدي پور

اشاره: يكي از مهم‏ترين اصل‏هاي شيعه كه استمرار تعليمات ناب اسلامي را در جوامع اسلامي، سبب شده است، ايده‏ي مهدويّت است.
 ايده‏ي مهدويّت را از ديدهاي گوناگوني مي‏توان بررسي كرد. يكي از آن ديدها، تحليل اين عقيده از منظر جامعه شناختي است.
 اين نوشتار، آثار جامعه شناختي عقيده به منجي جهان را در سه بُعد ((ديني - اجتماعي))، ((تربيتي - اجتماعي))، ((سياسي - اجتماعي)) بررسي كرده است.

http://mahdi313.org/page.php?page=showarticles&cat=75&id=7&office=markaz


نوشته شده در تاريخ دوشنبه یازدهم خرداد 1394 توسط

پدیدآورنده: حجت الاسلام و المسلمین رحيم كارگر

چكيده
(وحدت و انسجام) افراد و جوامع در يك پيوند و تعامل مستقيم و چند بعدي به وجود مي‌آيد كه مي‌توان از آن به (كنش جمعي) تعبير نمود؛ به خصوص زماني كه عدة زيادي از مردم داراي اهداف و آرمان‌هاي مشتركي باشند و براي رسيدن به آنها، رويكرد واحدي اتخاذ كنند. دستيابي به جامعه برتر و موعود اديان و فروكاهيدن از آلام و ستم‌ها و رسيدن به كمال و سعادت واقعي، آرمان ماندگار همه انسان‌هاي صالح، مستضعف و موحّد است و اين زماني به دست مي‌آيد كه همه حق طلبان، عدالت خواهان و يكتاپرستان در صف واحدي قرار گرفته و با پيوستن به انقلاب جهاني مهدوي، تحت رهبري و ولايت منجي موعود قرار گيرند؛ يعني،اين آرمان مشترك تنها در سايه يك انقلاب بزرگ و فراگير و در يك تعامل جمعي به دست مي‌آيد. آنچه در اين نوشتار مورد پژوهش قرار مي‌گيرد، توجّه به (كنش جمعي) در انقلاب جهاني به رهبري امام مهدي(عج) است. مهم‌تر از آن توجه بايسته به اين مؤلفه است كه قيام حضرت مهدي(ع) يك انقلاب و نهضت فراگير و جهاني است كه با همراهي و همدلي مردم ـ به خصوص گروه‌هاي مبارز و طرفدار حق ـ صورت مي‌گيرد؛ امري كه در مهدويت پژوهي مورد غفلت قرار گرفته و در عموم پژوهش‌ها، تنها از چشم‌انداز يك قيام و جنگ محدود به آن پرداخته شده است! در حالي كه در اين نوشتار، اين فرض مطرح مي‌شود كه اين نهضت مقدس، يك انقلاب گسترده و مردمي است كه توده‌هاي زيادي از مردم در يك بسيج فراگير و جمعي به آن مي‌پيوندند و اين نهضت را ياري مي‌رسانند.

http://mahdi313.org/page.php?page=showarticles&cat=75&id=8&office=markaz


نوشته شده در تاريخ دوشنبه یازدهم خرداد 1394 توسط

نویسنده: سید محمد میرتبار

جامعه منتظر اجتماعی آرمانی است كه مورد نظر اسلام می باشد. از این رو آسیب شناسی آن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.....

http://mahdi313.org/page.php?page=showarticles&cat=75&id=9&office=markaz

برای دریافت ادامه متن كلیك كنید.


نوشته شده در تاريخ دوشنبه یازدهم خرداد 1394 توسط
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}