ღ معارف مهدویت ღ
السلام علیک یا داعی الله و ربانی آیاته

بخش های دیگر

فتوبلاگ من
پرسش و پاسخ
یادداشت بازدیدکنندگان
گالری وبلاگ

صفحات وبلاگ

واسطه فيض

نظرسنجی

نظرتون درباره اين وبلاگ
عالي
خوب
متوسط
ضعيف



جستجو

دوستان من

وثيقه

يكي از نكات مهم در داستان حضرت يوسف عليه السلام ، آن است كه وقتي زمان قحطي رسيد، برادران آن حضرت، بدون بنيامين و براي گرفتن گندم به نزد او آمدند. حضرت يوسف عليه السلام وعده داد كه اگر در مرتبه بعد بنيامين را نيز بياورند، سهمي به او اختصاص خواهد داد. آنها با خوشحالي نزد پدر آمدند و از او خواستند كه بنيامين را با آنها بفرستد، اما چون در گذشته دچار خطايي درباره حضرت يوسف عليه السلام شده بودند،‌حضرت يعقوب عليه السلام اين خواسته را قبول نفرمود و كوتاهي گذشته را يادآور شد و فرمود: «آيا در مورد او اطمينان كنم، همان گونه كه در مورد برادرش (يوسف) اطمينان كردم (و ديديد كه چه شد)؟»[5]

پس از اصرار فراوان برادران، ‌حضرت يعقوب عليه السلام شرطي را گذاشت كه به نظر مي‌آيد همين شرط براي ظهور امام زمان عليه السلام نيز وجود دارد. ايشان خطاب به پسرانش فرمود: «من هرگز او را با شما نخواهم فرستاد، تا با من، با نام خدا پيمان استواري ببنديد که حتماً او را نزد من باز آوريد، مگر آنکه گرفتار [حادثه‌اي] شويد و هنگامي كه آنها وثيقه (پيمان استوار) خود را در اختيار او گذاردند، گفت: خداوند، نسبت به آنچه مي‌گوييم، ناظر و نگهبان است!»[6]

در مورد امام زمان عليه السلام نيز همين طور است. ما مكرر مي‌گوييم: «خدايا، امام زمان عليه السلام را بفرست تا از او اطاعت كنيم و در خدمتش باشيم»، اما خداي متعال مي‌گويد: «شما در مورد يازده‌ امام گذشته، بد عمل كرديد و مقصر هستيد.  پس بايد حُسن نيت و اصلاح عمل و رفتارتان را اثبات کنيد، تا امام آخرتان را به سوي شما برگردانم.»

آقاي محمد يوسفيان

مجله امان


نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و نهم فروردین 1393 توسط

جهالت

ظلم و جفاي برادران حضرت يوسف به ايشان و برادرش را از جهاتي مي‌توان به جفاي امت به امام عصر عجل الله تعالي فرجه الشريف و اهل بيت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم تشبيه كرد؛ زيرا بعضي مي‌گويند: «مگر اهل‌بيت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم چه ويژگي‌هايي دارند كه نزد خداي متعال و رسول گرامي‌اش از ديگران محبوب‌ترند؟» اما بايد دانست كه تمام افعال خداوند، حكيمانه است و دليل محبت ويژه خدا به اين خاندان هم، آگاهي به صفات ممتاز آنهاست. درست مثل حضرت يعقوب عليه السلام كه در يوسف عليه السلام چيزي را مي‌ديد كه در پسران ديگرش نبود و به همين دليل، او را بيشتر دوست مي‌داشت، ولي برادران حضرت يوسف اين را درك نمي‌كردند و جاهلانه مي‌گفتند: ( لَيوسُفُ و أَخُوهُ اَحَبُّ إلي أبِينا مِنّا وَ نَحنُ عُصبَةٌ)؛[2] «يوسف و برادرش نزد پدر، از ما محبوب‌ترند؛ در حالي كه ما گروه نيرومندي هستيم!»

شگفت آنكه برادران يوسف به قدري در جهالت خود افراط كردند كه حتي پيامبر زمان خود را گمراه دانستند و اظهار داشتند: )اِنَّ أبانا لفي ضلالٍ مبينِ)[3] ؛ «پدر ما در گمراهي آشكار است!» اما ناداني آنان به همين جا ختم نشد و آنان به جاي اصلاح اخلاق و رفتار خود، براي اينكه در نزد پدر آبرويي بيابند، كمر به قتل حضرت يوسف عليه السلام بستند و گفتند: )اقْتُلُواْ يُوسُفَ أَوِ اطْرَحُوهُ أَرْضًا يَخْلُ لَكُمْ وَجْهُ أَبِيكُمْ ([4]؛ «يوسف را بكشيد يا او را به سرزمين دور دستي بيفكنيد تا توجه پدر، فقط به شما باشد.» آري يکي از حکمت‌هاي غيبت حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف در روايات نيز ترس از کشته شدن، بيان شده است.

محمد يوسفيان

مجله امان


نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و دوم فروردین 1393 توسط

انتظار خورشيد

هر شب، منتظرِ طلوعِ خورشيدِ فردا هستيم؛ ‌اما معناي انتظار خورشيد، آن نيست كه تا صبح در تاريكي به سر ببريم، بلكه تا آمدن خورشيد، هر كس اتاق خود را روشن مي‌كند. يا در زمستان، منتظر فرا رسيدن بهار هستيم؛ ولي معنايش اين نيست كه در طول زمستان از سرما بلرزيم و اتاق خود را گرم نكنيم.

امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف در زمان غيبت همانند خورشيد پشت ابر است و ما منتظران رؤيت خورشيديم؛ اما اين بدان معنا نيست كه دست روي دست بگذاريم و هيچ كاري نكنيم، بلكه در زمان غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف بايد به مقدار توان خود با ظلم مبارزه كنيم و در صدد اصلاح خود و جامعه برآييم.

در روايت مي‌‌خوانيم: «أَفضلُ الأعمالِ إنتِظارُ الفَرَج؛[1] بهترينِ اعمال، ‌انتظار فرج [حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف] است.»

بر اساس اين حديث، انتظار، يک حالت نيست، بلكه عمل است. بنابراين منتظران واقعي، بايد اهل عمل باشند.

كسي كه منتظر مهمان است، آرام نمي‌نشيند و خانه را براي آمدن مهمان آماده مي‌كند. بنابراين آمادگي براي ظهور، با خودسازي، ‌امر به معروف،‌ دعوت به حق و آگاه‌سازي ديگران از وظايفي که در دوران غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف دارند، ممکن خواهد شد.

محمد يوسفيان

مجله امان


نوشته شده در تاريخ سه شنبه نوزدهم فروردین 1393 توسط

پدر مهربان

 

گاهي اوقات، اگر فرزند، با اذيت کردن پدر و مادر، دل آنها را خون کند،

آنها براي تنبيه، او را از خانه بيرون مي‌کنند. اما وقتي هوا تاريک

مي‌شود و فرزند، درب خانه را مي‌کوبد، پدر و مادر چه مي‌کنند؟ شايد به

او بگويند برو، تو را راه نمي‌دهيم. وقتي دفعه دوم زنگ بزند، همان

جواب يا شديدتر را به او بگويند، اما وقتي او بگويد: «کجا بروم؟ جاي

ديگري ندارم»، دل پدر و مادر تکان مي‌خورد. درب را باز مي‌کنند و او

را به خانه راه مي‌دهند.


ما هم بايد به درب خانة پدر واقعي، امام زمان عجل الله تعالي فرجه

الشريف برويم و بگوييم: اگر چه بد هستيم، امّا جا نداريم و غير از تو، کسي پناه ما نيست. امام رضا عليه السلام مي‌فرمايد: «الامام... الوالد الشفيق؛ امام ... پدري است مهربان.»

آقاي يوسفيان ، تمثيلات مهدوي

برگرفته از مجله امان


نوشته شده در تاريخ سه شنبه سوم دی 1392 توسط

جاده/ اتوبان

تصور کنيد کارواني در سنگلاخ‌ها و دره‌ها و کويرهاي خشک و وحشتناک، سال‌هاي زيادي با زحمت حرکت کرده‌اند تا خودشان را به جادة وسيع و آسفالته اتوبان برسانند. آن‌وقت است که حرکتِ تازه و با سرعت آنها شروع مي‌شود.

اين جاده اتوبان را امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف براي انسان‌ها افتتاح خواهد کرد. بشر، زندگيِ تازة خود را در زمان ظهور شروع خواهد کرد و حرکت تاريخي او در آن زمان است که صورت خواهد گرفت. در آن وقت است که استعدادهاي انسان بروز خواهد يافت. دانشي که بشر تا امروز پيدا کرده، در مقابل استعدادهايي که خداوند در وجود بشر گذاشته، صفر است.

بنابراين نمي‌توان گفت که با آمدن آن حضرت، عمر بشر و زندگي او به پايان مي‌رسد و بايد منتظر صور اسرافيل بود. مگر ممکن است که بشر، چند هزار سال با زحمت فراوان زندگي کند، و تازه وقتي آن حضرت مي‌آيد و دنيا را پر از عدل و داد مي‌کند، دنيا تمام شود؟ هنگام ظهور حضرت مهدي عجل الله تعالي فرجه الشريف دنيا حيات تازه‌اي خواهد گرفت و با آمدن او، زندگي شرافتمندانه بشر و رشد و تعالي جوامع بشري تازه شروع خواهد شد.[2]

برگرفته از مجله امان ، منبع تمثيلات مهدوي ، آقاي يوسفيان

نوشته شده در تاريخ دوشنبه بیست و پنجم آذر 1392 توسط

منتظر واقعی

فرض کنيد اعضاي خانواده مي‌خواهند به مهماني بروند. پدر زودتر از همه، لباس و کفش را مي‌پوشد، آماده مي‌شود، ماشين را روشن مي‌کند و سرکوچه، منتظر آمدن بچه‌هايش مي‌شود؛ اما در خانه، يکي از بچه‌ها دنبال کفشش مي‌گردد، ديگري دنبال جورابش و... در اينجا پدر آماده و منتظر آ‌مدن بچه‌هايي است که هنوز آماده نشده‌اند. امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف هم منتظر ماست، نه اينکه ما منتظر او باشيم؛ چون هميشه انسان آماده است که منتظرِ انسانِ غير آماده است.

برگرفته از مجله امان ، منبع تمثيلات مهدوي ، آقاي يوسفيان


نوشته شده در تاريخ یکشنبه بیست و چهارم آذر 1392 توسط
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;} Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}